Szanowni Akcjonariusze,
Pomimo bezprecedensowych wyzwań wynikających z pandemii koronawirusa COVID-19, rok 2020 był udany dla Orange Polska. Dzięki nadzwyczajnym działaniom w zakresie oszczędności kosztowych, strategii ukierunkowanej na wartość (mocno wspartej przez usługi światłowodowe) oraz zgodnym wysiłkom wszystkich zespołów, osiągnęliśmy założone cele finansowe. Przezwyciężenie tych trudności dodaje nam pewności u progu nowego okresu strategicznego.
Działalność Orange Polska relatywnie odporna na skutki pandemii
Wywołany przez COVID-19 kryzys przetestował naszą zdolność adaptacji do dynamicznie zmieniających się warunków zewnętrznych. Zareagowaliśmy bardzo szybko, organizując w ciągu kilku dni pracę zdalną dla około 10 tys. pracowników oraz zapewniając kontynuację bez zakłóceń wszystkich procesów biznesowych. Chciałbym podziękować wszystkim zespołom za ten wysiłek, podjęty w wyjątkowych okolicznościach. Ponieważ większość zysków Orange Polska pochodzi z usług abonamentowych, nasza działalność okazała się relatywnie odporna na skutki pandemii. Z punktu widzenia potrzeb klientów indywidualnych i biznesowych, transmisja danych i połączenia głosowe stały się bardziej istotne niż kiedykolwiek.
Odpowiedź na potrzeby społeczne
Początek pandemii stał się dla nas okazją, aby wprowadzić w czyn nasze idee odpowiedzialności społecznej w tych obszarach, gdzie łączność nabrała szczególnego znaczenia. W odpowiedzi na potrzeby społeczne udzieliliśmy wsparcia licznym inicjatywom na terenie całego kraju. Warto wymienić kilka z nich: zwiększyliśmy przepustowość sieci w szpitalach i innych krytycznych instytucjach publicznych; przekazaliśmy smartfony i bezpłatne pakiety danych wielu szpitalom i przychodniom; dla starszych klientów wprowadziliśmy mechanizmy odroczonej płatności oraz bezpłatną dostawę dla zamówień złożonych przez Internet; wsparliśmy także uczniów i nauczycieli w przejściu na nauczanie zdalne poprzez ofertę specjalną Orange Flex, przekazanie modemów i tabletów oraz zorganizowane przez Fundację Orange webinaria.
Przejście na inny model pracy
Pandemia zmusiła nasze zespoły do pracy zdalnej. Mamy oczywiście nadzieję na jak najszybszy powrót do normalności, ale jesteśmy przekonani, że to doświadczenie najprawdopodobniej na stałe zmieni nasze środowisko pracy. Przy zaangażowaniu wszystkich pracowników wypracowaliśmy nowy system pracy hybrydowej, który nazwaliśmy SMILE (ang. Safe, Mobile, Integrated, Leading, Efficient). Otrzymaliśmy informacje zwrotne od ponad 900 pracowników, którzy przedstawili propozycje rozmaitych usprawnień. Ten nowy model jest oparty na wprowadzeniu 2-3 dni elastycznej pracy w większości zespołów. Wymaga to wypracowania nowych umiejętności cyfrowych oraz zastosowania nowych narzędzi w biurach. Po ustaniu pandemii, przystąpimy do optymalizacji naszej przestrzeni biurowej.
35% gospodarstw domowych w Polsce w zasięgu sieci światłowodowej Orange
Kryzys najdobitniej pokazał, że podjęta przez nas przed kilkoma laty decyzja o znaczących inwestycjach w sieć światłowodową była właściwa. Baza klientów światłowodowych zwiększyła się w ubiegłym roku o blisko 40%, do poziomu 725 tys. Wzrosła dynamika przyłączeń klientów – szczególnie w drugim półroczu. Szybki Internet stacjonarny jest coraz częściej postrzegany jako niezbędna usługa w gospodarstwie domowym, przy czym ten trend nasilił się w wyniku pandemii. Do bardzo dobrych wyników w usługach światłowodowych przyczyniła się również dalsza rozbudowa sieci światłowodowej (przy większym nacisku na inwestycje w średnich i małych miastach, gdzie popyt jest wyższy) oraz usprawnienie sprzedaży. W zasięgu naszych usług światłowodowych znalazło się 5 mln gospodarstw domowych w Polsce, co oznacza osiągnięcie strategicznego celu określonego w 2017 roku. To wyjątkowy zasób infrastrukturalny, który na dziesięciolecia zapewni nam przewagę konkurencyjną. Zachęceni dużym potencjałem tego rynku, planujemy dalszą rozbudowę sieci, choć najchętniej w innym modelu biznesowym. Chcemy nawiązać współpracę z partnerem finansowym w ramach wspólnego przedsięwzięcia ukierunkowanego na budowę sieci światłowodowej o charakterze otwartym.
Strategia budowania wartości sprawdza się w usługach stacjonarnych i komórkowych
Jednym z naszych kluczowych priorytetów strategicznych była koncentracja na wartości w działaniach komercyjnych. W 2020 roku skutecznie połączyliśmy duże wzrosty liczby klientów z poprawą trendów średniego przychodu, jaki ci klienci generują (ARPO). W porównaniu z 2019 rokiem, przyrost bazy klientów stacjonarnego Internetu był dwukrotnie wyższy (95 tys.), a przy tym nastąpiło spektakularne odwrócenie trendu wskaźnika ARPO z tych usług, który wzrósł o blisko 5% (wobec spadku o około 2% rok wcześniej). Przyrost liczby klientów komórkowych usług głosowych był najwyższy od trzech lat, a jednocześnie, pomimo bardzo niekorzystnego wpływu spadku przychodów z roamingu, nastąpiła poprawa trendu wskaźnika ARPO do -4% rok-do-roku (wobec spadku o 6% w 2019 roku). Z wyłączeniem roamingu, spadek ARPO wyniósł poniżej 1%. Kluczowym czynnikiem, który przyczynił się do poprawy
1
tych wskaźników, były wprowadzone w 2019 roku podwyżki cen. Dodatkowo, na wyniki w segmencie stacjonarnego Internetu korzystnie wpłynął rosnący udział usług światłowodowych, które generują zdecydowanie najwyższy przychód na abonenta spośród wszystkich technologii. W efekcie, dynamika wzrostu przychodów z podstawowych usług telekomunikacyjnych (obejmujących usługi konwergentne, komórkowe i stacjonarnego dostępu szerokopasmowego) była w 2020 roku ponad dwa razy większa i wyniosła 2,9%.
Orange Polska strategicznym partnerem w transformacji cyfrowej klientów biznesowych
W ramach przyjętej strategii intensywnie rozwijamy usługi ICT, dostrzegając ich znaczącą synergię z naszą podstawową ofertą telekomunikacyjną dla klientów biznesowych. Polskie przedsiębiorstwa digitalizują swoją działalność, co powoduje, że poza łącznością i infrastrukturą, potrzebują także oprogramowania, usług w chmurze oraz innych usług w zakresie transformacji cyfrowej. Podstawą rozwoju w tym segmencie jest wzrost organiczny, którego uzupełnieniem są przejęcia, starannie wybierane pod kątem uzupełnienia naszych kompetencji. Nabycie BlueSoft w 2019 roku oraz Craftware w 2020 roku doskonale uzupełniło istniejące luki i zwiększyło naszą przewagę konkurencyjną zarówno w stosunku do innych operatorów telekomunikacyjnych, jak i firm świadczących wyłącznie usługi ICT. Przejęcie Craftware zapewniło nam szeroki dostęp do szybko rosnącego rynku systemów zarządzania relacjami z klientami (CRM). Ze względu na gwałtowny zwrot ku zakupom przez Internet, systemy Connected CRM stały się centralnym elementem architektury informatycznej wielu firm.
Skuteczna realizacja strategii Orange.one doprowadziła do odwrócenia trendów finansowych
Z końcem ubiegłego roku zakończyła się realizacja strategii Orange.one, przedstawionej we wrześniu 2017 roku. Nie ma wątpliwości, że dzięki niej Orange Polska osiągnął znacznie silniejszą pozycję we wszystkich kluczowych segmentach rynku, a jednocześnie bardzo zwiększył efektywność. Osiągnęliśmy postawione cele finansowe, przełamując wieloletnie negatywne trendy i powracając na ścieżkę wzrostu: rentowność operacyjna rosła przez ostatnie trzy lata, a przychody – przez ostatnie dwa. Rosnąca rentowność operacyjna przełożyła się na wzrost organicznych przepływów pieniężnych oraz obniżenie długu netto i dźwigni finansowej. Poza osiągnięciami czysto finansowymi, szczególnie cieszy mnie to, że Orange stał się najbardziej polecanym operatorem na rynku polskim według wskaźnika NPS (Net Promoter Score), co było naszym strategicznym celem. Najwyższy historycznie poziom satysfakcji klientów jest wynikiem wieloletnich wysiłków dotyczących wszystkich etapów podróży klienta, w tym sieci, usług, dystrybucji i obsługi.
Priorytety na 2021 rok: płynne przejście do następnego okresu strategicznego
W 2021 roku wchodzimy w nowy okres strategiczny. Planujemy przedstawić szczegóły rynkom finansowym w czasie specjalnego wydarzenia, w drugim kwartale tego roku. Przewidujemy, że nowa strategia będzie kontynuacją głównych filarów Orange.one w połączeniu z nowymi elementami. Naturalnie, nowym ważnym elementem będzie rozwój sieci 5G, otwierający nowe perspektywy zarówno na rynku biznesowym jak i konsumenckim. Chcemy też być firmą bardziej innowacyjną, w coraz większym stopniu korzystając z cyfryzacji wielu procesów biznesowych, sztucznej inteligencji i metod analizy dużych zbiorów danych. Ponadto, integralnym elementem naszej strategii będzie zrównoważony rozwój. Jestem głęboko przekonany, że branża technologiczna ma do odegrania szczególną rolę w przezwyciężaniu kryzysu klimatycznego. Planujemy zdywersyfikować źródła pozyskiwania energii, zwiększając udział źródeł odnawialnych. Będziemy też pomagać klientom w dokonywaniu bardziej przyjaznych dla środowiska wyborów.
W samym 2021 roku nasze kluczowe priorytety strategiczne to aukcja 5G oraz realizacja projektu FiberCo. W aspekcie finansowym, oczekujemy dalszego wzrostu zarówno przychodów jak i rentowności operacyjnej. Przy czym wzrost EBITDAaL powinien pochodzić w większej części ze wzrostu przychodów niż z oszczędności kosztowych (jak było w ubiegłych latach). Będzie to kolejny krok w kierunku bardziej zrównoważonego wzrostu. Jednocześnie staniemy wobec pewnych wyzwań regulacyjnych, w tym obniżki stawek za zakańczanie połączeń w sieci komórkowej i stacjonarnej oraz zmian w regulacjach dotyczących usług przedpłaconych.
Julien Ducarroz
Prezes Zarządu Orange Polska S.A.
2