Szanowni Akcjonariusze,
Rok 2022 był drugim rokiem wdrażania naszej ambitnej strategii .Grow. Ubiegłoroczne wyniki potwierdziły, że jesteśmy na dobrej drodze do osiągnięcia jej celów, pomimo wyjątkowo trudnych warunków związanych z otoczeniem zewnętrznym. Perspektywy na 2023 rok wiążą się ponownie z dużymi wyzwaniami ze względu na wpływ wysokiej inflacji, ale ufam w siłę naszych aktywów i naszą zdolność do realizacji planów.
W minionym roku musieliśmy się w naszej działalności zmierzyć z nagromadzeniem wyjątkowych wyzwań, związanych z wojną na Ukrainie, kryzysem energetycznym i szybkim wzrostem inflacji. Stanowiło to dla nas poważny test pod względem zdolności do realizacji przyjętej strategii i osiągnięcia wzrostu. Pomimo tych trudności, zwiększyliśmy przychody, zyski oraz stopę zwrotu z kapitału zaangażowanego, a przy tym utrzymaliśmy solidne przepływy pieniężne i bezpieczną sytuację bilansową. Zważywszy na bezprecedensowy wzrost kosztów energii o około 200 mln zł, wyjątkowym osiągnięciem jest wzrost EBITDAaL o prawie 4%. To dowód, że nasza działalność ma mocne fundamenty – opiera się na doskonałych sieciach, szerokiej gamie wysokiej jakości usług oraz wysokiej zdolności do realizacji zamierzeń. Osiągnęliśmy wzrost we wszystkich trzech kluczowych obszarach: usługach dla klientów indywidualnych i biznesowych oraz działalności hurtowej. Pragnę podziękować wszystkim zespołom Orange Polska za ich olbrzymi wysiłek, który przyczynił się do ubiegłorocznych sukcesów.
Poszerzamy zestaw narzędzi cyfrowych w celu zwiększenia elastyczności i efektywności. Jednym z głównych elementów tego procesu jest chmura. Wykorzystujemy rozwiązania chmurowe do tworzenia zaawansowanych systemów marketingowych opartych na analizie danych oraz do lepszego pozycjonowania i dostosowania ofert dla określonych grup klientów, co przekłada się na większą lojalność i wyższe przychody. Blisko połowa klientów używa w kontaktach z nami narzędzi cyfrowych. Sprzedaż przez kanały cyfrowe zwiększyła się w ubiegłym roku o 20%. Dwoma głównymi czynnikami stymulującymi ten wzrost są oferta cyfrowa Flex oraz aplikacja Mój Orange – którą stale doskonalimy, aby była coraz bardziej użyteczna dla klientów. Bardzo ważnym elementem naszej transformacji cyfrowej jest edukacja pracowników. W ramach strategii .Grow określiliśmy kluczowe kompetencje, co pomoże doskonalić i przekwalifikować nasze zespoły, przekładając się na realizację celów biznesowych. W 2022 roku prawie 60% pracowników wzięło udział w szkoleniach online z zakresu analizy dużych zbiorów danych (Big Data) i sztucznej inteligencji oraz cyberbezpieczeństwa.
Obok bardzo dobrych wyników komercyjnych i finansowych, osiągnęliśmy wzorcowy postęp w realizacji programu #OrangeGoesGreen. Dzięki podpisaniu nowych umów z producentami energii ze źródeł odnawialnych już zapewniliśmy sobie, na trzy lata przed zaplanowanym terminem, osiągnięcie strategicznego celu ograniczenia emisji CO 2 do 2025 roku o 65% (względem 2015 roku, przyjętego za bazowy). Tylko w 2022 roku zmniejszyliśmy emisję CO 2 o 14%, również dzięki optymalizacji zużycia energii. W kolejnych latach skupimy się w większym stopniu na redukcji emisji w całym łańcuchu dostaw, wraz z dostawcami i klientami. Obejmie to nową platformę komunikacyjną, zachęcającą klientów do wybierania rozwiązań wspierających gospodarkę o obiegu zamkniętym i zrównoważony rozwój.
Wojna na Ukrainie oznaczała naturalnie poważne wyzwanie w naszym otoczeniu. Od samego początku wykorzystaliśmy nasze zasoby do niesienia wsparcia i podejmowania działań pomocowych na różnych frontach. Zwiększyliśmy pojemność sieci przy granicy oraz rozdawaliśmy bezpłatne startery na kartę wraz ze specjalnym pakietem usług. Zapewniliśmy schronienie w naszych ośrodkach. Jestem dumny, że mogliśmy wesprzeć woluntariuszy Orange, którzy podjęli się niesienia pomocy naszym sąsiadom. Obecnie, koncentrujemy się na bardziej systemowych działaniach, ukierunkowanych na włączenie uchodźców w polski system edukacyjny i rynek pracy. Nie tracąc nadziei na jak najszybsze zakończenie tego konfliktu, mam świadomość, jak bardzo potrzebna jest dalsza pomoc – i pragnę zapewnić, że angażujemy się w nią długofalowo.
Znajdujemy się na półmetku cyklu strategii .Grow: wyniki ubiegłych dwóch lat dowodzą, że jesteśmy na dobrej drodze, aby osiągnąć założone cele pomimo, że otoczenie zewnętrzne jest znacznie trudniejsze, niż zakładaliśmy. Wykorzystujemy wysoki popyt na nasze usługi i bazujemy na zdolności do egzekwowania zamierzeń. We wszystkich kluczowych usługach abonamentowych osiągamy przyrost liczby klientów oraz jednocześnie wzrost średniego przychodu, jaki ci klienci generują. Usługa światłowodu Orange jest obecnie dostępna dla prawie połowy gospodarstw domowych w Polsce. Liczba klientów światłowodu przekroczyła liczbę klientów korzystających z miedzianych łączy szerokopasmowych, co oznacza symboliczną cezurę w procesie transformacji technologicznej. Dzięki nowemu otwarciu w strategii hurtowej maksymalizujemy monetyzację zasobów , korzystając z popytu na naszą infrastrukturę ze strony innych operatorów. Dynamika wzrostu przychodów z usług IT i integracyjnych przekroczyła nasze oczekiwania , ponieważ dzięki szerokim kompetencjom w połączeniu z mocną pozycją rynkową w zakresie łączności jesteśmy w wyjątkowo dobrym położeniu, aby czerpać korzyści z procesów cyfryzacji polskich przedsiębiorstw. Po długo oczekiwanym wznowieniu procesu aukcyjnego dotyczącego pasma 5G, wkrótce powinno się otworzyć więcej możliwości na rynku biznesowym. Cieszę się, że możemy podzielić się korzyściami ze skutecznej realizacji strategii .Grow z akcjonariuszami w formie dywidendy.
1
Otoczenie makroekonomiczne postaje bardzo wymagające i niepewne: według przewidywań, tempo wzrostu gospodarczego w Polsce spowolni do poniżej 1%, a inflacja utrzyma się na poziomie dwucyfrowym. Jednocześnie, nadal niestety trwa wojna za naszą wschodnią granicą. Chociaż zakładamy, że utrzyma się solidny popyt na nasze usługi, które są niezbędne dla naszych klientów, to wysoka inflacja będzie znacząco wpływać na koszty operacyjne, stwarzając wyzwanie dla osiągnięcia wzrostu. W związku z tym, musimy zintensyfikować strategię komercyjną ukierunkowaną na wartość, a jednocześnie kontynuować transformację kosztów. Jestem jednak przekonany, że jesteśmy dobrze przygotowani, aby zmierzyć się z tym wyzwaniem, i będziemy w stanie się do niego dostosować, wydobywając maksymalną wartość z naszych aktywów.
Julien Ducarroz
Prezes Zarządu
Orange Polska S.A.
2